Kontakt
Gymnázium Hladnov a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Ostrava, příspěvková organizace
Hladnovská 1332/35
710 00 Slezská Ostrava
Maturitní zkouška z českého jazyka je povinná pro všechny obory studia (všeobecné, živé jazyky, bilingvní).
CELKOVÉ HODNOCENÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY Z ČESKÉHO JAZYKA
Maturitní zkouška se skládá ze tří částí:
Didaktický test: uspěl - neuspěl (hranice úspěšnosti je 44%) – státní zkouška
Písemná práce: výsledná známka činí 40 % z celkového hodnocení zkoušky - hodnotí škola
Ústní zkouška: výsledná známka činí 60 % z celkového hodnocení zkoušky - hodnotí škola
ZÁKLADNÍ INFORMACE K PÍSEMNÉ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA
Informace k zadání zkoušky:
Časový limit: 120 minut
Rozsah: minimální hranice je 250 slov (cca 25-30 řádků rukou psaného textu)
Povolené pomůcky: psací potřeby, pravítko na okraje, pravidla českého pravopisu (školní)
Hodnocení zkoušky:
Bodové hodnocení písemné práce bude uvedeno jako součást hodnocení písemné práce. Maximální počet bodů pro jedno kritérium je 5 bodů, minimum je 0 bodů.
Maximální dosažený počet bodů je 30, minimální hranice úspěšnosti je 12 bodů.
Pozor! V případě, že je u kritéria 1A nebo 1B počet bodů 0, tzn. že autor nedodržel téma nebo útvar, práce je automaticky hodnocena známkou 5 – nedostatečně.
Kritérium
1A: téma
1B: slohový útvar
2A: pravopis
2B: slovní zásoba
3A: syntax
3B: koheze a koherence textu
Bodové hodnocení vychází z kritérií, které stanovilo centru pro zjišťování výsledků vzdělávání (cermat): internetový odkaz
Hodnotitelem maturitní práce je daná vyučující českého jazyka. Supervizorem hodnocení je předsedkyně předmětové komise, Mgr. Veronika Hurtová, Ph.D., případně jiná zvolená vyučující čj.
Známka odpovídající bodovému hodnocení:
30-26 bodů výborný
25-21 bodů chvalitebný
20-16 bodů dobrý
15-12 bodů dostatečný
11-0 bodů nedostatečný
ZÁKLADNÍ INFORMACE K ÚSTNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA
Do 31.3. odevzdávají své učitelce českého jazyka studenti seznam přečtených knih. (viz formulář - seznam knih k maturitě) Ke každému tematickému okruhu musí mít student přečtenou jednu knihu vybranou z maturitního kánonu, který je součástí tematických okruhů.
Ústní maturitní zkouška vychází z tematických okruhů, které mají studenti předem k dispozici k vypracování.
Na začátku zkoušky si student vylosuje jeden z dvaceti tematických okruhů.
Ústní maturitní zkouška z českého jazyka zahrnuje práci s pracovním listem, který vychází z přečtené literatury, kterou student k maturitě předkládá.
K maturitě je možné (ale nikoliv povinné - není součástí celkového hodnocení) přinést sekundární úplný seznam všech přečtených literárních děl, k němuž je možné se během zkoušení vyjádřit.
Kritéria hodnocení ústní zkoušky:
1. Analýza uměleckého textu, který je studentovi předložen na pracovním listu. Je hodnoceno určení literárního druhu a žánru, kompoziční výstavby, témat a motivů textu. Student je schopen definovat vypravěče, charakterizovat hlavní postavy, u poezie se zaměřuje na veršovou výstavbu. Analyzuje také jazykovou rovinu - jazykové prostředky, případně tropy a figury.
2. Prezentace vylosovaného tematického okruhu. Student se vyjádří k literárně-historickým kontextům, k vybranému autorovi a jeho tvorbě, je schopen srovnat spisovatele a jeho díla s jinými umělci.
3. Student prokazuje všeobecný přehled a vyzrálou kulturu projevu.
Hodnotí se známkami, přičemž se přihlíží ke všem výše uvedeným kritériím:
1 - výborně
2 - chvalitebně
3 - dobře
4 - dostatečně
5 - nedostatečně
Maturitní zkouška z českého jazyka je povinná pro všechny obory studia (všeobecné, živé jazyky, bilingvní)
Tematické okruhy k ústní maturitní zkoušce z českého jazyka
Formulář - seznam knih
Skládá se ze tří částí:
Celkové hodnocení maturitní zkoušky z českého jazyka:
Didaktický test: uspěl - neuspěl (hranice úspěšnosti je 44%) - hodnoceno centrálně
Písemná práce: výsledná známka činí 40 % z celkového hodnocení zkoušky - hodnotí škola dle nastavených kritérií, viz níže
Ústní zkouška: výsledná známka činí 60 % z celkového hodnocení zkoušky - hodnotí škola dle nastavených kritérií, viz níže
Písemná práce z českého jazyka a kritéria hodnocení:
Časový limit: 120 minut
Rozsah: minimální hranice je 250 slov (cca 25-30 řádků rukou psaného textu)
Povolené pomůcky: psací potřeby a pravidla českého pravopisu
Kritérium |
Počet bodů |
1a: téma |
|
1b: slohový útvar |
|
2a: pravopis |
|
2b: slovní zásoba |
|
3a: syntax |
|
3b: koheze a koherence textu |
Hodnotitelem maturitní práce je daná vyučující českého jazyka. supervizorem hodnocení je předsedkyně předmětové komise, mgr. Veronika Hurtová, Ph.D., případně jiná vyučující čj. bodové hodnocení vychází z kritérií, které stanovilo centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (cermat): internetový odkaz
Známka odpovídající bodovému hodnocení:
30-26 bodů - výborný
25-21 bodů - chvalitebný
20-16 bodů - dobrý
15-12 bodů - dostatečný
11-0 bodů - nedostatečný
Ústní zkouška a kritéria hodnocení
Za každý tematický okruh bude mít student k ústní maturitní zkoušce přečtenou jednu vybranou knihu, celkově tedy odevzdá seznam 20 knih.
Kritéria hodnocení ústní zkoušky:
1. Analýza uměleckého textu, který je studentovi předložen na pracovním listu. Je hodnoceno určení literárního druhu a žánru, kompoziční výstavby, témat a motivů textu. Student je schopen definovat vypravěče, charakterizovat hlavní postavy, u poezie se zaměřuje na veršovou výstavbu. Analyzuje také jazykovou rovinu - jazykové prostředky, případně tropy a figury.
2. Prezentace vylosovaného tematického okruhu. Student se vyjádří k literárně-historickým kontextům, k vybranému autorovi a jeho tvorbě, je schopen srovnat spisovatele a jeho díla s jinými umělci.
3. Student prokazuje všeobecný přehled a vyzrálou kulturu projevu.
Hodnotí se známkami, přičemž se přihlíží ke všem výše uvedeným kritériím:
1 - výborně
2 - chvalitebně
3 - dobře
4 - dostatečně
5 - nedostatečně
Maturitní zkouška - PÍSEMNÁ PRÁCE Z CIZÍHO JAZYKA
(platí pro jazyk anglický, francouzský, německý a španělský)
Pro školní rok 2023/24 platí pro jazyk anglický a španělský
Pravidla pro písemnou práci z cizího jazyka
Výběr zadání stanoví ředitel školy. Předmětová komise předá řediteli školy 6 témat, z nichž ředitel vybere 2.
Zadání pro písemnou práci pro první cizí jazyk úroveň B2.
Zadání pro písemnou práci pro druhý cizí jazyk úroveň B1.
Hodnocení písemné práce tvoří 40 % celkového hodnocení příslušné zkoušky, hodnocení ústní zkoušky pak tvoří zbývajících 60 %. Podrobná kritéria hodnocení navrhuje ředitel školy a schvaluje zkušební maturitní komise.
Ředitel školy stanovuje způsob záznamu vytvářeného textu podle §19 odst. 3 vyhlášky č.177/2009 Sb.:
TEMATICKÉ OKRUHY K MATURITNÍ ZKOUŠCE
Za každý tematický okruh bude mít student k ústní maturitní zkoušce přečtenou jednu vybranou knihu, celkově tedy odevzdá seznam 20 knih.
tematické okruhy zde
TEMATICKÉ OKRUHY K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE
Ke každému tematickému okruhu bude mít student k ústní maturitní zkoušce přečtenou jednu vybranou knihu, celkově tedy odevzdá před maturitní zkouškou seznam 20 knih.
seznam ke stažení zde
Nejstarší literární památky sumerské, čínské, indické, egyptské aj. spolu s jejich periodizací. Bible, Korán. Periodizace řecké a římské literatury, dobová epická, lyrická a dramatická díla. Středověké hrdinské a rytířské eposy, legendy, dvorská lyrika. Vývoj českého písemnictví, charakteristika literárních památek, literatura v době Karla IV. Předchůdci Jana Husa, dílo Jana Husa a Petra Chelčického.
2. Renesance a humanismus
Kulturně-historické kontexty vzniku renesančního období. Představitelé italské, francouzské, španělské, anglické a nizozemské renesance a charakteristika jejich díla. Vznik a vývoj humanismu v Čechách - humanismus český a latinský, jeho vliv na vývoj našeho písemnictví. Jan Blahoslav.
3. Baroko, klasicismus, osvícenství, národní obrození
Myšlenkové základy baroka a klasicismu. Evropská barokní literatura. Společenská situace v době pobělohorské. Naukové spisy a lyrická tvorba. Jan Ámos Komenský. Podmínky vzniku národního obrození, jeho cíle, hlavní představitelé, díla jazykovědná, historická, básnická, dramatická. Novinářská činnost. Rukopisy zelenohorský a královédvorský.
4. Preromantismus a romantismus ve světové a české literatuře
Základní znaky preromantismu a romantismu, protest romantického hrdiny proti společnosti. Německý preromantismus. Romantismus v anglické, francouzské, ruské a polské literatuře. Romantismus v české literatuře: Karel Hynek Mácha. Další čeští autoři patřící do období romantismu.
5. Realistická tvorba ve světové i české literatuře (společně s májovci, ruchovci, lumírovci)
Základní znaky realismu, kritický realismus, naturalismus. Realismus v literatuře francouzské, anglické a ruské. Česká literatura 2. pol. 19. století - program májovců, ruchovců a lumírovců a jejich hlavní představitelé. Kritický realismus a naturalismus v české literatuře. Historická próza v české literatuře.
6. Moderní básnické směry přelomu století, avantgardní poezie (světové i české básnictví)
Symbolismus, impresionismus a dekadence - základní znaky a představitelé. Prokletí básníci. Česká moderna a její Manifest. Česká dekadence. Anarchističtí buřiči. Avantgardní umělecké směry a jejich charakteristika - futurismus, kubismus, dadaismus, surrealismus, expresionismus. Proletářská poezie v českých zemích. Základní představitelé českých avantgardních uměleckých směrů - poetismu, surrealismu. Dílo Vítězslava Nezvala a Jaroslava Seiferta. Poezie reflektující dobové změny před druhou světovou válkou.
7. Česká próza 1. poloviny 20. století
Obraz 1. světové války v české literatuře, spisovatelé demokratického proudu, expresionistická literatura, imaginativní próza, katolická próza, próza levicově orientovaných autorů, psychologická próza, německy psaná literatura v českých zemích.
8. Světová próza 1. poloviny 20. století
Počátky moderní prózy 20. století. Americká, anglická, francouzská, ruská a německá próza mezi válkami.
9. Česká poezie po r. 1945 jako zrcadlo společenských změn
Reakce na konec 2. světové války a osvobození, skupina 42 , Květňáci a poezie všedního dne, literáti kolem časopisu Host do domu, básníci pocitů generace 60. let, underground, písničkáři, současná česká poezie.
10. Česká oficiální próza let 1945-1989, současná próza
Reakce spisovatelů na 2. světovou válku, levicově orientovaná literatura po roce 1948, oficiální literatura 60.-80. let, historická próza, literatura po r. 1989 až do současnosti.
11. Česká samizdatová a exilová próza. České divadelní scény po roce 1945.
Charakteristika pojmů. Hlavní představitelé samizdatové a exilové prózy, literární kritika doby. Přehled exilových nakladatelství a samizdatových edicí. České divadelní scény po roce 1945.
12. Světová literatura od r. 1945 do současnosti
Literatura existencialismu, neorealismu, beatniků, rozhněvaných mladých mužů, magického realismu, postmoderny. Nový román. Vývoj sci-fi, fantasy. Dramatická tvorba. Další významní autoři druhé poloviny 20. století.
13. Vývoj dramatu
Vymezení pojmů, drama podle Aristotela. Antické drama, středověké církevní hry, renesanční, barokní a klasicistní drama. Divadlo jako formující prvek národního obrození, vznik Národního divadla. Drama v období realismu, venkovské drama. Drama meziválečné v české a světové literatuře. Experimentální tendence poválečné dramatické scény (absurdní drama, americká scéna, divadla v českých zemích).
5. Aischylos: Oresteia
6. Sofokles: Král Oidipus
7. Sofokles: Antigona
8. Euripides: Médea
9. Plautus: Komedie o hrnci
10. Lucius Apuleius: Zlatý osel
17. Mastičkář
29. William Shakespeare: Romeo a Julie
30. William Shakespeare: Hamlet
31. William Shakespeare: Zkrocení zlé ženy
32. Pedro Calderon de la Barca: Život je sen
35. Pierre Corneille: Cid
36. Molière: Lakomec
37. Carlo Goldoni: Sluha dvou pánů
46. Johann Wolfgang Goethe: Faust
57. Josef Kajetán Tyl: Strakonický dudák
61. Edmond Rostand: Cyrano de Bergerac
65. Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor
66. Anton Pavlovič Čechov: Racek
75. Jaroslav Vrchlický: Noc na Karlštejně
79. Alois Jirásek: Lucerna
81. Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša
162. Václav Havel: Audience
163. Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak: Dobytí severního pólu
182. Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího
183. Tennessee Williams: Skleněný zvěřinec
184. Samuel Beckett: Čekání na Godota
14. Vývoj balady
Definice balady a její základní znaky. Balada lidová, romantická, sociální, balada v próze, villonská balada.
25. François Villon: Velký testament (Závěť)
45. František Ladislav Čelakovský: Toman a lesní panna
54. Karel Jaromír Erben: Kytice
71. Jan Neruda: Balady a romance
76. Jaroslav Vrchlický: Selské balady
89. Viktor Dyk: Milá sedmi loupežníků
98. Viktor Dyk: Krysař
90. Petr Bezruč: Slezské písně
93. Jiří Wolker: Těžká hodina
102. Ivan Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník
122. Romain Rolland: Petr a Lucie
133. František Hrubín: Romance pro křídlovku
144. Jan Otčenášek: Romeo, Julie a tma
178. Toni Morrisonová: Milovaná
15. Satira v literatuře
Vymezení pojmu satira, její základní znaky a umělecké prostředky. Bajky, staročeské satirické skladby, satira v době renesance a v době realismu. Satirické prvky v dílech Karla Havlíčka Borovského, Svatopluka Čecha, Jaroslava Haška, Bohumila Hrabala, Ludvíka Vaculíka a dalších vybraných autorů. Satira jako součást divadelní tvorby.
4. Ezop: Bajky
9. Plautus: Komedie o hrnci
10. Lucius Apuleius: Zlatý osel
11. Petronius: Satirikon
17. Mastičkář
22. Podkoní a žák
24. Giovanni Boccaccio: Dekameron
25. François Villon: Velký testament (Závěť)
27. Miguel de Cervantes y Saavedra: Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha
28. Geoffrey Chaucer: Canterburské povídky
36. Molière: Lakomec
39. Jonathan Swift: Gulliverovy cesty
42. Jean de La Fontaine: Bajky
58. Karel Havlíček Borovský: Tyrolské elegie
61. Edmond Rostand: Cyrano de Bergerac
65. Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor
72. Jan Neruda: Povídky malostranské
74. Svatopluk Čech: Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. století
85. Josef Svatopluk Machar: Zde by měly kvést růže
90. Petr Bezruč: Slezské písně
91. František Gellner: Po nás ať přijde potopa
101. Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
195. Jiří Voskovec, Jan Werich: Balada z hadrů
191. George Bernard Shaw: Pygmalion
141. Bohumil Hrabal: Příliš hlučná samota
155. Milan Kundera: Žert
156. Ludvík Vaculík: Morčata
160. Pavel Kohout: Katyně
163. Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak: Dobytí severního pólu
137. Karel Kryl: Kníška Karla Kryla
145. Michal Viewegh: Báječná léta pod psa
146. Irena Dousková: Hrdý Budžes
173. Joseph Heller: Hlava XXII.
188. Timur Vermes: Už je tady zas
16. Reakce na válku
Literární tvorba reagující na válku. Ztracená generace. Válka a fašismus, motivy okupace, židovská tematika, poválečný odsun Němců. Hrdina za války.
101. Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
115. Erich Maria Remarque: Na západní frontě klid
120. Isaak Babel: Rudá jízda
122. Romain Rolland: Petr a Lucie
192. Bertolt Brecht: Matka Kuráž a její děti
96. František Halas: Torzo naděje
128. František Hrubín: Hirošima
139. Ladislav Fuks: Pan Theodor Mundstock
140. Arnošt Lustig: Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou
142. Ota Pavel: Smrt krásných srnců
144. Jan Otčenášek: Romeo, Julie a tma
157. Josef Škvorecký: Zbabělci
147. Květa Legátová: Želary
148. Kateřina Tučková: Vyhnání Gerty Schnirch
151. Alena Mornštajnová: Hana
164. Anne Frank: Deník Anny Frankové
172. William Styron: Sophiina volba
173. Joseph Heller: Hlava XXII.
175. James Clavel: Král krysa
188. Timur Vermes: Už je tady zas
17. Literární ztvárnění boje jedince s okolním světem a hledání sebe sama
Člověk a jeho hledání sebe sama napříč dějinami (Homér, Jan Ámos Komenský, Johann Wolfgang Goethe...). Základní znaky existencialismu - vymezení pojmu a jeho projevy v tvorbě Franze Kafky, Egona Hostovského, Alberta Camuse, Jean-Paul Sartra. Český psychologický román. Zápas jedince se společností ve vybraných literárních dílech.
3. Homér: Odyssea
23. Dante Alighieri: Božská komedie
27. Miguel de Cervantes y Saavedra: Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha
32. Pedro Calderon de la Barca: Život je sen
33. Jan Ámos Komenský: Labyrint světa a ráj srdce
39. Jonathan Swift: Gulliverovy cesty
40. Daniel Defoe: Robinson Crusoe
45. Johann Wolfgang Goethe: Utrpení mladého Werthera
46. Johann Wolfgang Goethe: Faust
60. Gustav Flaubert: Paní Bovaryová
62. Emile Zola: Zabiják
64. Lev Nikolajevič Tolstoj: Anna Karenina
67. Fjodor Michajlovič Dostojevskij: Zločin a trest
80. Karel Václav Rais: Kalibův zločin
82. Karel Josef Šlejhar: Kuře melancholik
107. Jaroslav Havlíček: Petrolejové lampy
109. Franz Kafka: Proměna
110. Franz Kafka: Proces
118. Hermann Hesse: Stepní vlk
124. Ernest Hemingway: Stařec a moře
130. Vladimír Holan: Noc s Hamletem
138. Ivan Martin Jirous: Magorovy labutí písně
154. Egon Hostovský: Cizinec hledá byt
159. Ladislav Mňačko: Jak chutná moc
160. Pavel Kohout: Katyně
151. Alena Mornštajnová: Hana
162. Václav Havel: Audience
165. Alexandr Solženicyn: Jeden den Ivana Děnisoviče
167. Albert Camus: Cizinec
174. Ken Kesey: Vyhoďme ho z kola ven
178. Toni Morrison: Milovaná
183. Tennessee Williams: Skleněný zvěřinec
184. Samuel Beckett: Čekání na Godota
18. Venkovská tematika v literatuře
Venkov očima literátů v 19. století v období romantismu i realismu. Pohled spisovatelů na jedinečnost konkrétních regionů (P. Bezruč, J. Glazarová, E. Tvrdá, K. Legátová, J. Hájíček…).
55. Božena Němcová: Babička
56. Božena Němcová: Divá Bára
57. Josef Kajetán Tyl: Strakonický dudák
76. Jaroslav Vrchlický: Selské balady
79. Alois Jirásek: Lucerna
80. Karel Václav Rais: Kalibův zločin
81. Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša
82. Karel Josef Šlejhar: Kuře melancholik
102. Ivan Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník
147. Květa Legátová: Želary
150. Miloš Urban: Hastrman
153. Jiří Hájíček: Rybí krev
19. Historická tematika v české a světové literatuře
Literární zpracování lidských dějin (starověké a středověké eposy, kroniky…). Vývoj historické beletrie v období českého realismu. Historické náměty v literární tvorbě (Jarmila Loukotková, Vladimír Körner, Vlastimil Vondruška a další vybraní autoři). Historický román (Walter Scott, Umberto Eco, Lion Feuchtwanger, Lev Nikolajevič Tolstoj a jiní).
3. Homér: Odyssea
13. Píseň o Rolandovi
14. Píseň o Nibelunzích
15. Beowulf
20. Kosmas: Kronika česká
47. Walter Scott: Ivanhoe
50. Victor Hugo: Chrám Matky boží v Paříži
74. Svatopluk Čech: Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. století
77. Zikmund Winter: Rozina sebranec
78. Alois Jirásek: Staré pověsti české
192. Bertolt Brecht: Matka Kuráž a její děti
143. Vladimír Körner: Údolí včel
147. Květa Legátová: Želary
148. Kateřina Tučková: Vyhnání Gerty Schnirch
151. Alena Mornštajnová: Hana
169. Umberto Eco: Jméno růže
20. Vývoj hororu, sci-fi, fantasy, detektivek, utopie a antiutopie
Hororové prvky v literatuře 19. století. Vývoj hororové literatury ve 20. století . Sci-fi a fantasy literatura od 19. století. Vývoj detektivního žánru, současné detektivky, severská detektivka. Utopie a antiutopie.
26. Niccolò Machiavelli: Vladař
191. Jules Verne: Cesta do středu země
52. Edgar Allan Poe: Jáma a kyvadlo a jiné povídky
69. Robert Louis Stevenson: Podivný případ dr. Jekylla a pana Hyda
70. Oscar Wilde: Obraz Doriana Graye
73. Jakub Arbes: Svatý Xaverius
103. Karel Čapek: Válka s mloky
193. Karel Čapek: R. U. R.
111. Gustav Meyrink: Golem
112. Jan Weiss: Dům o tisíci patrech
114. Agatha Christie: Vražda v Orient expresu
119. Michail Bulgakov: Psí srdce
121. Jevgenij Zamjatin: My
126. J.R.R. Tolkien: Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky
177. Ira Levin: Rosemary má děťátko
180. Ray Bradbury: 451 stupňů Fahrenheita
181. George Orwell: 1984
185. Frank Herbert: Duna
189. Jo Nesbø: Sněhulák
190. Cormac McCarthy: Cesta
Maturitní zkouška ve školním roce 2023/24
(bilingvní studijní obor)
Státní (společná) část MZ |
Školní (profilová) část MZ |
2 povinné zkoušky – didaktický test (DT): 1. český jazyk a literatura, 2. cizí jazyk, který je ve škole vyučován, nebo matematika |
1 až 2 povinné zkoušky: 1. český jazyk a literatura – písemná práce a ústní zkouška 2. cizí jazyk (AJ) – písemná práce a ústní zkouška – pouze v případě, že si žák tento cizí jazyk zvolil ve státní části a konal z něj DT Další 2 povinné zkoušky podle nabídky ředitele školy: 3. španělský jazyk, literatura a kultura - písemná práce a ústní zkouška
4. jeden předmět vyučovaný podle ŠVP ve španělštině - Matematika, Fyzika, Chemie, Dějepis, Zeměpis |
Max. 2 nepovinné zkoušky – didaktický test (DT) – žák volí z této nabídky:
|
Max. 2 nepovinné zkoušky z předmětů, z nichž žák nekonal povinnou zkoušku. Matematika, Fyzika, Chemie, Biologie, Dějepis, Zeměpis, Druhý cizí jazyk, Základy společenskovědních věd, Informatika a výpočetní technika Žák si může zvolit předměty Matematika, Fyzika, Chemie, Dějepis, Zeměpis v českém nebo španělském jazyce. |
Nahrazení maturitní zkoušky z cizího jazyka certifikátem
Zkoušku z cizího jazyka, lze nahradit výsledkem standarizované zkoušky podle školského zákona dokládající jazykové znalosti žáka na úrovni B2 nebo úrovni vyšší podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Jazykový certifikát nesmí být starší než 3 roky.
Informaci o stadarizovaných zkouškách, které ředitel školy může podle odstavce 1 zvolit jako náhradu zkoušky z cizího jazyka, zveřejní ministerstvo nejpozději do 31. března každého roku.
Písemnou žádost o nahrazení zkoušky podává žák řediteli školy nejpozději do 31. března pro konání maturitní zkoušky v jarním zkušebním období a do 30. června pro konání maturitní zkoušky v podzimním období. Součástí žádosti je vždy doklad nebo úředně ověřená kopie dokladu o úspěšném vykonání standardizované jazykové zkoušky.
Certifikátem lze nahradit pouze jednu maturitní zkoušku z cizího jazyka.
Písemná práce ze španělského jazyka a literatury
Zkouška ze španělského jazyka, literatury a kultury
Zkouška se skládá z písemné a ústní části, přičemž známka z ústní části tvoří 60 %
a z písemné části 40 % závěrečné známky. Žák musí úspěšně vykonat obě části
zkoušky. Pokud nesplní některou část, vykoná ji opakovaně v podzimním termínu.
a) Písemná zkouška
Španělské ministerstvo školství každoročně stanoví téma i rozsah písemné práce.
Zkouška trvá celkem 240 minut poté, co si žák zvolí jedno ze dvou nabízených
témat. Každé téma doprovází text a dvě otázky; první otázka je povinná, druhou
si žák zvolí ze dvou možností. Obě otázky tvoří celkem 100 bodů.
Pro hodnocení se používá následující stupnice známek:
85 – 100 bodů: výborný
70 – 84,5 bodů: chvalitebný
55 – 69,5 bodů: dobrý
40 – 54,5 bodů: dostatečný
Méně než 40 bodů je hodnoceno známkou nedostatečný. V takovém případě žák
neprospěl a musí zkoušku opakovat.
U zkoušky je možno používat překladové i výkladové slovníky.
Maturitní zkouška – školní rok 2024/2025
Termíny konání
Didaktické testy společné části maturitní zkoušky se v jarním zkušebním období 2024 budou konat 2.–7. května 2025, v podzimním zkušebním období pak 1.–10. září 2025.
Zkoušky profilové části se v jarním zkušebním období budou konat v období od 16. května do 10. června 2025. Konkrétní termíny stanoví ředitel školy nejpozději 2 měsíce před konáním zkoušek. V podzimním zkušebním období je pro konání zkoušek profilové části vyhrazeno období 1.–20. září 2025.
Další informace o harmonogramu maturitní zkoušky (včetně termínů předání výsledků) jsou uvedeny v části Maturitní kalendář.
Termíny maturitní zkoušky v roce 2025
Písemná práce z Českého jazyka a literatury |
3. 4. 2025 |
Písemná práce z Anglického jazyka |
7. 4. 2025 |
Písemná práce ze Španělského jazyka |
8. 4. 2025 |
Písemná práce ze Španělského jazyka a literatury |
8. 4. 2025 |
Písemná práce z Německého a Francouzského jazyka |
9. 4. 2025 |
Didaktický test z Matematiky |
2. 5. 2025 |
Didaktický test z Anglického jazyka |
2. 5. 2025 |
Didaktický test z Českého jazyka a literatury |
5. 5. 2025 |
Didaktický test z Matematiky rozšiřující |
6. 5. 2025 |
Didaktický test ze Španělského jazyka |
7. 5. 2025 |
Ústní maturita profilová zkouška třídy 4.A, 6.S 19. 5. – 22. 5. 2025
Ústní maturita profilová zkouška třídy 4.C, 4.D 26. 5. – 29. 5. 2025
Maturitní zkouška 2025
Více informací naleznete na stránkách Cermat.
Maturitní zkouška se skládá ze společné a profilové části.
Cílem společné části je ověřit očekávané vědomosti a dovednosti ve zkušebních předmětech, které definuje školský zákon.
V profilové části školy mohou ověřovat odborné vědomosti a dovednosti žáků v souladu s oborovou profilací školy. Žák získá střední vzdělání s maturitní zkouškou, jestliže úspěšně vykoná obě části zkoušky.
Společná část
Ve společné části se žáci přihlašují ke 2 povinným zkouškám. Všichni žáci konají povinně zkoušku z českého jazyka a literatury. V rámci druhé povinné zkoušky mohou volit mezi zkouškou z cizího jazyka, nebo matematiky (pro žádný obor vzdělání tedy není zákonem stanovena povinnost maturovat z matematiky).
Zkoušku z cizího jazyka lze konat z anglického, francouzského, německého nebo španělského jazyka. Žák si však může zvolit pouze takový cizí jazyk, který je ve škole vyučován a který splňuje povinnou hodinovou dotaci pro povinné zkoušky profilové části ve školním vzdělávacím programu příslušného oboru vzdělání (více podrobností viz § 14 maturitní vyhlášky).
Žák se může dále přihlásit až ke 2 nepovinným zkouškám, a to ze zbývajících zkušebních předmětů, které si nezvolil jako povinné zkoušky (v rámci cizího jazyka tedy není možné přihlásit se dvakrát ke stejnému cizímu jazyku), nebo z matematiky rozšiřující.
Všechny povinné i nepovinné zkoušky společné části jsou koncipovány v souladu s platnými katalogy požadavků, které vymezují očekávané vědomosti a dovednosti, které mohou být ověřovány v rámci společné části maturitní zkoušky a k jejichž získání směřuje výuka v oborech středního vzdělávání ukončených maturitní zkouškou. Zkoušky se bez výjimky konají formou didaktického testu, který se hodnotí slovně „uspěl(a)“ nebo „neuspěl(a)“ s procentuálním vyjádřením úspěšnosti. Na maturitním vysvědčení žáka tedy nejsou u zkoušek společné části uvedeny známky.
Podrobnější popis jednotlivých zkušebních předmětů společné části naleznete v sekci Zkoušky společné části.
Profilová část
Obdobně jako ve společné části je povinnou zkouškou pro všechny žáky zkouška z českého jazyka a literatury. Pokud si žák ve společné části zvolí cizí jazyk, skládá v profilové části povinně také zkoušku z tohoto cizího jazyka. Žáci se dále přihlašují k dalším 2 nebo 3 povinným profilovým zkouškám ze školní nabídky povinných zkoušek (počet povinných zkoušek je pro každý obor vzdělání stanoven v rámcovém vzdělávacím programu).
Profilová část se tak může skládat celkem ze 3–5 povinných zkoušek v závislosti na volbě druhé povinné zkoušky žáka ve společné části a na počtu „dalších“ profilových zkoušek stanovených rámcovým vzdělávacím programem. Každý žák má rovněž možnost konat až 2 nepovinné profilové zkoušky.
Nabídku povinných i nepovinných zkoušek včetně formy, témat a termínů konání stanovuje ředitel školy podle rámcového a školního vzdělávacího programu. Podrobnější informace ke zkouškám profilové části naleznete v záložce Zkoušky profilové části.
Nahrazení maturitní zkoušky z cizího jazyka certifikátem
Zkoušku z cizího jazyka, lze nahradit výsledkem standarizované zkoušky podle školského zákona dokládající jazykové znalosti žáka na úrovni B2 nebo úrovni vyšší podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Jazykový certifikát nesmí být starší než 3 roky.
Informaci o stadarizovaných zkouškách, které ředitel školy může podle odstavce 1 zvolit jako náhradu zkoušky z cizího jazyka, zveřejní ministerstvo nejpozději do 31. března každého roku.
Písemnou žádost o nahrazení zkoušky podává žák řediteli školy nejpozději do 31. března pro konání maturitní zkoušky v jarním zkušebním období a do 30. června pro konání maturitní zkoušky v podzimním období. Součástí žádosti je vždy doklad nebo úředně ověřená kopie dokladu o úspěšném vykonání standardizované jazykové zkoušky.
Certifikátem lze nahradit pouze jednu maturitní zkoušku z cizího jazyka.
Přehled maturitních předmětů a témat pro školní rok 2024/2025
Předmět |
Čtyřletý obor |
Šestiletý obor |
Český jazyk |
Seznam | Seznam |
Anglický jazyk |
Seznam | Seznam |
Španělský jazyk |
Seznam | |
Německý jazyk |
Seznam | |
Francouzský jazyk |
Seznam | |
Španělský jazyk a literatura |
Seznam | |
Matematika |
Seznam | Seznam |
Fyzika |
Seznam | Seznam |
Chemie |
Seznam | Seznam |
Bilogie |
Seznam | Seznam |
Dějepis |
Seznam | Seznam |
Zeměpis |
Seznam | Seznam |
Základy společenských věd |
Seznam | Seznam |
Informatika a výpočetní technika |
Seznam | Seznam |
Kritéria hodnocení profilových ústních zkoušek zkušební maturitní komisí.
V souladu s § 24 odst. 1 vyhlášky č. 405/2020 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, v platném znění, navrhuji zkušební maturitní komisi způsob hodnocení profilových zkoušek.
Všechny profilové zkoušky jsou konány ústní formou před zkušební maturitní komisí. Hodnocení každé zkoušky profilové části se provádí podle tradiční klasifikační stupnice:
1 - výborný
2 - chvalitebný
3 - dobrý
4 - dostatečný
5 - nedostatečný
Stupeň 1 (výborný)
Žák samostatně hovoří o tématu, zná souvislosti, pohotově reaguje na otázky zkoušejícího a členů maturitní komise. Nedostatky se téměř nevyskytují. Jistě uplatňuje osvojené vědomosti a dovednosti při řešení úloh, které řeší bez chyb, nebo jen s drobnými chybami. Projevuje samostatnost, pohotovost a logičnost myšlení. Dokáže vyjadřovat své názory a používat argumenty na jejich podporu. Jeho ústní projev je přesný, výstižný a plynulý.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák s jistotou hovoří o tématu, ve svém projevu se dopouští drobných chyb. Na doplňující dotazy reaguje většinou správně. Získané vědomosti a dovednosti dokáže aplikovat, chybuje, ale po upozornění na chybu ji dokáže opravit. Úlohy řeší s malou nápomocí. Dokáže vyjadřovat své názory a většinou správně argumentovat na jejich podporu. Ústní projev má menší nedostatky v přesnosti, výstižnosti a plynulosti. Kvalita výsledků jeho činnosti je zpravidla bez podstatnějších nedostatků.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák hovoří o tématu, ve svém projevu se dopouští chyb a nepřesností, na doplňující dotazy reaguje občas chybně. Při aplikaci osvojených vědomostí a dovedností při řešení úloh se dopouští chyb, které je schopen korigovat za pomoci zkoušejícího. Dokáže vyjádřit své názory, ale má problémy s argumentací. V ústním projevu má nedostatky v přesnosti a výstižnosti. Jeho projev není zcela plynulý, myšlení je málo samostatné.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák je schopen hovořit pouze o některých oblastech daného tématu a dopouští se podstatných chyb a nepřesností, na doplňující dotazy reaguje většinou chybně. Při aplikaci osvojených vědomostí a dovedností při řešení úloh se dopouští závažných chyb, které je částečně schopen korigovat za pomocí zkoušejícího. Má problémy s vyjádřením svých názorů a s argumentací. Jeho ústní projev má vážné nedostatky v přesnosti a výstižnosti, projev není převážně plynulý.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák není schopen hovořit o tématu, na otázky zkoušejícího není schopen odpovědět, nebo odpovídá nesprávně, nedokáže reagovat na návodné otázky a nápovědu. Není schopen aplikovat vědomosti a dovednosti, nedokáže vyřešit úlohu, a to ani za pomoci zkoušejícího. Nedokáže vyjádřit své názory a správně argumentovat. V ústním projevu má závažné nedostatky v přesnosti a výstižnosti, projev není plynulý, žák téměř nekomunikuje, jeho myšlení je nesamostatné.
Výsledné hodnocení stanoví maturitní komise hlasováním podle následujících pravidel:
1) Zkušební komise rozhoduje o klasifikaci žáka z jednotlivých zkoušek na návrh zkoušejícího hlasováním. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy zkušební komise. Výsledné hodnocení ústní profilové zkoušky schválené zkušební maturitní komisí předseda zkušební maturitní komise předá bez zbytečného odkladu řediteli školy a oznámí je veřejně žákovi.
2) O hodnocení žáka při zkoušce nehlasuje ten člen zkušební maturitní komise, který nebyl této zkoušce přítomen po převážnou část doby konání zkoušky.
Kritéria hodnocení žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek (PUP)
Všechny ústní a písemné zkoušky žáků se specifickými poruchami učení (SPUO), kteří škole dodali formulář doporučení k uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky vystavený školským poradenským zařízením, se konají podle stejných kritérií, zohledňuje se navýšení časového limitu a tolerovány jsou symptomy uvedené v předmětném posudku školského poradenského zařízení.
Gymnázium Hladnov a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Ostrava, příspěvková organizace
Hladnovská 1332/35
710 00 Slezská Ostrava
Telefon: 596 241 073
E-mail: gymnazium@hladnov.cz
Web: hladnov.cz
Č.ú.: 14639761/0100
IČ: 00 842 753
ID datové schránky: v2wyu8n